طرحهای ظریف نظیر پرندگان زیاد، حیوانات، گل و گیاه و اشکال هندسی انتزاعی در هر اینچ مربع از زمینه فرشهای عتیقه قشقایی را پوشانده است.
قشقاییها عموما افرادی هستند که از لحاظ فیزیکی بسیار فعال هستند. این طایفه نهتنها در برابر مشکلات استقامت کردند بلکه در رویاویی با مشکلات هم رشد کردند. فرشهای قشقایی شرقی که خاطرات بافته شده از تجربیات شخصی و فرهنگی بافنده هنرمند را تجلی میکنند میتوانند درخواستهای زیاد را پاسخگو باشند. طرحهای ظریف نظیر پرندگان زیاد، حیوانات، گل و گیاه و اشکال هندسی انتزاعی در هر اینچ مربع از زمینه فرشهای عتیقه قشقایی را پوشانده است. فرشهای قشقایی علاوهبر اشکال جوجه، طاووس، گوزن، سگ، شیر و سایر حیوانات قابل تشخیص دیگر میتواند شامل موجودات دیگری باشد که کمتر قابل تشخیص هستند. یک پرنده با ظاهر غیرمعمول و کاکل مثلثی شکل میتواند دلالت بر نیروی زمین بر هر فرد باشد. یا شکل یک حیوان با دو سر به جای یک سر میتواند به معنای این باشد که انسان برای کسب حمایت لازم در زندگی به روابط خود وابسته است. درنهایت بافت شکل یک حیوان چهارپا و شبیه سگ با دم برافراشته و سری که به سمت کناره مزرعه است میتواند نماد این باشد که هر انسانی یک هدف شخصی دارد که باید برای رسیدن به آن فعالیت کند. این اصول که از نظر مردم قبیلهای اصول جهانی هستند به شیوه شگفتانگیز و شوخطبعانه در طرحهای فرش بیان شدهاند.
موارد استفاده از هنر قالی بافی قشقاییقسمت اعظم جذابیت و گیرایی بیشمار فرشهای آنتیک قشقایی در غرب این است که بافندههای این فرشها کیفیت را فدای سود و تجارت نمیکنند. در اواخر دهه 1940، هنگامی که فرشهای دستباف بسیاری از قبایل دیگر تحت نفوذ تجارت قرار گرفتند و درخواست بافت فرشهای قبیلهای بسیار ساده با رنگهای شیمیای افزایش یافت، استفاده از رنگهای گیاهی طبیعی و روشهای بافندگی سنتی در بین قبایل قشقایی خاص و ویژه بود. توجه به جزئیات که شامل بافت دقیق فرش در هر مرحله است در گلیمهای دستباف و کیفهای بافت مشاهده میشود. هر دو مورد فوق از توجه و تحسین یکسانی برخوردارشدند. برای قبیلهای که حداقل 4 ماه در سال بین زمستان و تابستان در حال کوچ هستند، گلیم و کیفهای قابل حمل از ارزش فراوانی برخوردار هستند. برای افرادی که زندگی روزمره را مقدس میدانند، هر چیزی که در فعالیت روزمره مورد استفاده قرار میگیرد سزاوار است که بالاترین اهداف سازنده را بیان کند. خورجینهای دستباف قشقایی نوعی کار هنری است. اگر چه در مقیاس کوچکتر از یک فرش آنتیک است اما اغلب به همان اندازه یک فرش تاثیر قابل توجهی روی یک بیننده ایجاد میکند. با نگاه به یک خورجین بافته شده با موتیف الماس زندگی در مرکز آن میتوان کاربرد رنگهای طبیعی قرمز، سبز، آبی و قهوهای را تحسین کرد. توجه کردن به وضوح طراحیها موجود در جزئیات پیچیده فرش همانند نگاه کردن از پنجره جادویی به دنیای درون خود ما است. دنیایی که به نظر میرسد فراتر از مرزهای بافندگی توسط خود ما احاطه شدهاست.